tirsdag 2. august 2011

Historie skrevet med blod


Historie skrevet med blod

22.juli står en gatesanger ved Egertorget og synger ”bring that smile back to town.” Han har stått der og sunget så lenge jeg kan huske, med glimt i øyet og glade kommentarer til tilskuerne som han baker inn i sangtekstene.

Slik stod han også for noen få dager siden, den 22.juli, og sang. Intet ante han hvor treffende sangteksten hans skulle bli…noen få sekunder senere, før sangen er ferdig, skrives historie med blod. En terrorist sprenger en bombe noen få kvartaler unna, deretter drar han videre for brutalt og hjerteløst å drepe barn og ungdommer som er samlet på en vakker øy. Tenk så fort livet kan snu!!

Hvordan reagerte du da du hørte det??

For de flestes del ble det plutselig skremmende nær oss og den hjerteskjærende rå brutaliteten og ondskapen er ufattelig! De fleste har grått. I mediene har vi hørt tanker om at tryggheten og tilliten aldri skal bli tatt ifra oss – men det ER den jo selvsagt for lengst… Gleden over livet går alltid hånd i hånd med vissheten om at tid og uforutsette hendelser kan ramme oss alle og dem vi er glad i. Dette er en stressfaktor vi må leve med i denne utrygge verden enten vi er oss det bevisst eller ikke.

Forrige ukes reaksjon på terrorangrepet viser likevel at sånne tragedier får fram i dagen noen av de beste egenskapene i mennesker – medfølelse og omtanke. Min søster som bor i Oslo sendte meg en mms i sted med bilder av blomsterhavet i Oslo Sentrum. Det er enormt!! Hun skrev også at en del hadde tatt med seg barna sine og snakket med dem om det som har skjedd og hele tiden kom folk med blomster. Ingen av oss er uberørt av tragedien - ikke fordi vi er norske, men fordi familier og enkeltpersoner er rammet av dyp dyp sorg på grunn av meningsløs vold og ondskap. Og vi blir alle minnet om at livet er usikkert.

Det får oss nok til å tenke litt over hvordan vi bruker livet vårt og mange vender seg til kirken i håp om å finne trøst. Selv vender jeg meg ikke til kirken – av flere grunner, men jeg har funnet trøst i Bibelen. Jeg har lyst å dele et par bibelvers med dere, kanskje det kan trøste dere også i en dramatisk tid hvor historien skrives med blod!

Åpenbaringen kapittel 21, vers 4 og 5 (Les det gjerne direkte fra din egen Bibel hvis du har en, det gjør sterkere inntrykk.)
” Han (Gud) skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte. For det som før var, er borte. Han som sitter på tronen sa da til meg: ” Se, jeg gjør alle ting nye.” Og han la til: ”Skriv det ned, for dette er pålitelige og sanne ord.”

Det at venner og familie vi har mistet kan få en oppstandelse og at døden ikke skal være mer, er en del av det håpet som Bibelen forteller om. Også ordene om at Gud skal gjøre ”alle ting nye”, er ord som gir håp om at vi har bedre tider i vente. Det er god trøst å vite om dette når vi rammes av sorg, tap og utrygghet!


Salme kapittel 65, vers 3
” Du som hører bønner. Alle mennesker kommer til deg”

Kanskje ber du til Gud fra før, eller kanskje du ikke pleier å gjøre det? Har man en nær og kjær venn, er det godt å være alene en stund sammen og kunne snakke fritt ut om både uro og bekymringer. Gud inviterer oss til å gjøre det samme med han. Det er mange som opplever en stor lettelse og trøst ved å ha sånne private samtaler/bønner til en Gud som er personlig interessert i oss og hva vi tenker og føler – og han lytter virkelig!

Matteus kapittel 6, vers 9 og 10
” Slik skal dere da be: Fader vår, du som er i himmelen! La ditt navn holdes hellig. La ditt rike komme. La din vilje skje på jorden som i himmelen.”

Jesus ville aldri vært så kynisk at han ville lært oss å be om at Guds vilje må skje på jorden – hvis han visste at det aldri ville komme til å skje! Det gir håp og trøst å vite at Guds vilje – ikke hatefulle menneskers vilje – en dag skal prege jorden vår. Når vi ber ”La ditt rike komme” ber vi om at Guds rike som er en regjering Gud har etablert i himmelen, skal gjøre omfattende og positive forandringer her på jorden.

Dette var noen få tanker fra meg. Hva tenker du om det som har skjedd, og hvor finner du trøst og oppmuntring??

Se videoen som er lagt ut på Nrk sine sider hvor gatesangeren synger rett før det smeller. Linken får du her

11 kommentarer:

  1. Ja, tusen takk...dette var en varm og gjennomtenkt og trøstende hilsen til alle dine bloggere!

    SvarSlett
  2. Fine ord fra deg. En aftenbønn som jeg lærte da jeg var liten for gjennom hodet mitt mange ganger i den første tiden etter bombingen og skytingen.
    Også fant jeg mye trøst i å være ute i hagen blant vakre blomster og pusle med det.
    Fortsatt er tankene ofte hos alle som ble rammet.
    Klemmer Merethe

    SvarSlett
  3. Takk for at du delte dette med oss!
    Jeg er fremdeles i sjokk over det som hendte, jeg er ikke direkte berørt, men har aldri grått så mange tårer noen gang.... For alle de som mistet livet; de som mistet sine barn og nærmeste... Når man har tenåringer i huset som er jevngamle med mange av de som mistet livet, blir ting satt i perpektiv... Det kunne vært mine som aldri kom hjem... Jeg har min barnetro, og har nok sendt en og annen tanke til høyere makter.... Har også funnet lindring og trøst i å gjøre ting i hagen og andre praktiske ting, for å få tankene over på andre ting.....
    Klem, Marianne.

    SvarSlett
  4. Et vakkert innlegg til ettertanke dette.

    Jeg reagerte som de aller fleste av oss med sjokk og vantro som gikk over i sorg. En av våre nærmeste hadde flere venner som var på Utøya denne ettermiddagen. Det var godt å høre at alle tre hadde kommet seg i trygghet og at alle tre var fysisk uskadd, men det var så vondt å tenke på alle de som ikke gjorde det. Det ble mange tårer den helgen.

    Ettersom dagene gikk fant jeg trøst i det samholdet og den hjertevarmen jeg opplevde blant andre mennesker, i omtanken som andre land viste oss. Oppmuntring fant jeg i barna mine, og da spesielt A som (heldigvis kanskje) ikke har begrep om hva som har hendt og som krevde at hverdagen gikk videre.

    Takk for at du delte dine tanker,
    god klem til deg fra Hanne

    SvarSlett
  5. Skrev en laaang kommentar her tidligere, men fikk ikke postet:(. Fint innlegg uansett! Er helt forferdelig det som har skjedd. Vi var på ferie og klikket tilfeldig over BBC News når bomben hadde gått av.....helt ufattelig...

    SvarSlett
  6. Fine trøstende ord du har skrevet! :) Jeg reagerte også med sjokk når jeg fikk høre om bomben og skytinga på Utøya. Hele den helgen så jeg nesten bare på nyheter, og jeg blir lett preget følelsesmessig. Det ble mange tårer de første dagene... Nå finner jeg mye trøst i å være ute i naturen og sammen med alle de jeg er glad i! ♥

    klem Frøken H

    SvarSlett
  7. Jeg er fremdeles i sjokk og klarer ikke helt å få med meg fingrene over tastaturet for å blogge! Jeg ber mye, som deg, og jeg finner trøst i de hellige bøker :)

    Måtte Guds engler bre sine beskyttende vinger over alle sjeler som ble tapt der ute og måtte Han også gi oss lys til å se vår vei framover :)

    klem

    SvarSlett
  8. Fine og gode ord fra deg:)
    Tenk at et menneske kan gjøre noe så grusomt..det er ufattelig vondt å tenke på hva de må ha opplevd...
    Men kjærligheten som er blitt vist i etterkant, er rørende og godt å se. At et helt folk står sammen mot ondskapen.

    Vi skulle feire bursdagen til vår mellomste denne dagen...det ble en stille og rolig kveld med tente lys istedet...
    Jeg finner trøst og oppmuntring i naturen, men også det første bibelverset her er fint til trøst, og ellers i kveldsbønnen hvor jeg oppsummerer dagen på godt og vondt:)

    Takk for at du delte dette innelgget med oss.

    Klem til deg:)

    SvarSlett